Målet med din rehabilitering

Du har fått grönt ljus från läkaren och känner dig motiverad att börja med din rehabilitering. Men vad ska du göra och hur kommer du bäst igång? 

Du ska

  • Återfå normal böjningsförmåga i lederna.
  • De uttänjda senorna och lederna (ligamenten) ska återfå normal längd, som innan din skada.
  • Öka muskulaturens styrka och uthållighet.
  • Öka styrkan i muskel- och senfästen, samt i senor och muskler.
  • Förbättra koordinationen.

Innan du springer ut och startar din träning: Ta reda på hur du bäst rehabiliterar och tränar ditt knä med utgångspunkt från din skada och diagnos. Tränar du fel riskerar du att skada muskelvävnad, din skada går upp igen och du förlänger läkningstiden av ditt knä. Fråga din läkare, fysioterapeut, personliga tränare eller annan terapeut som känner till skadan och kan ge dig tips på hur du bäst kommer igång och tränar rätt.

Rehabilitering - detta sker i din kropp

Olika typer av skador läker i olika takt, beroende på skadans utbredning och vilken typ av vävnad som skadats. Ska rehabiliteringen lyckas måste du först och främst ta reda på vilken typ av skada du har, vilka vävnader som är inblandade då läkningstiden är olika beroende på vilken typ av vävnad som skadats. Detta är det viktigaste att tänka på för att rehabiliteringen ska gå så bra som möjligt och att du inte ska få nya skador under din rehabiliteringsträning.

Värt att veta om träning och kroppen

  • Stödjevävnaden består av skelettet, där några ben också ingår i leden.
  • Benen hålls samman av ledkapslar och ledband.
  • Skelettet är omgivet av muskler och senor som ger oss möjlighet att aktivt utföra olika rörelser.
  • För att stödjevävnaden ska fungera krävs nerver och blod som förs till och från vävnaden via artärer och vener.
  • Utvecklingen av såväl ben som leder påverkas av belastning i form av arbete och fysisk träning.
  • Effekten av din fysiska träning är beroende av din ålder.

Om du tar hänsyn till ditt rehabiliteringsprogram kan du träna både muskelträning, rörlighet, smidighet och koordination - och specialträning, för att få ut optimalt av din rehabiliteringsträning.

Informationen på knasmarta.se varken kan eller ska ersätta en professionell medicinsk konsultation. Inte heller bör innehållet på knasamarta.se utgöra grund för diagnos eller behandling, utan enbart ses som ett komplement.